Kerja Rumah dari Tutorial Tiga (pada 9 Februari 2015)

Selamat petang kepada semua!

Di kelas ini, kami membaca puisi bertajuk “Kuali Hitam” yang ditulis oleh Cik Zurinah Hassan. Selepas itu, Cikgu Sew menjalaskan puisi itu kepada kami. Saya memang suka puisi ini, sebab ia menunjukkan kepada saya bahawa ibu bapa bekerja keras untuk anak-anak mereka, dan mereka mahu anak-anak mereka berasa gembira.

Di bawah adalah kerja rumah saya untuk kelas ini.

——-

Buat ayat dengan kosa kata yang berikut.

1) Memeluk

Ibu saya memeluk saya bila saya pergi ke Pulau Tekong untuk latihan tentera.

2) Perhatikan

Cikgu tidak perhatikan pelajar itu sehingga dia ditangkap kerana menipu di peperiksaan.

3) Diserapi

Karpet baru yang Norah membeli dari Negara Turki diserapi air kopi yang dia tertumpah.

4) Ditikam

Singa itu yang sangat lapar ditikam kukunya di dalam rusa yang ia ditangkap.

5) Disengat

Budak lelaki yang nakal itu disengat oleh lebah kerana dia kacau rumah lebah itu.

6) Dikoyak

Buku teks itu dikoyak oleh pelajar yang berasa sangat gembira selepas peperiksaan “A Level”.

——-

Terima kasih!

2 thoughts on “Kerja Rumah dari Tutorial Tiga (pada 9 Februari 2015)

  1. Komen Perenggan 1

    Cik > Dr.
    menjalaskan > menjelaskan
    adalah > ialah

    1. bila > apabila; lebih baik gunakan sebelum

    3. Norah membeli > dibeli Norah….yang dia tertumpah > yang ditumpah olehnya.

    4. shift itu after lapar…ditikam > menikam ….di > ke insert badan after dalam…..delete ia.

    5. kacau > mengacau…rumah > sarang

    6. insert dia selesai after selepas

    terima kasih

Leave a comment